Προτάσεις ΚΩΣΤΑ ΛΕΒΕΝΤΗ Αντιπροέδρου του επιμελητηρίου Ηλείας
για τον ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟ ΡΥΘΜΙΣΗΣ ΟΦΕΙΛΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΩΝ
Το πρόσφατο νομοσχέδιο που τέθηκε στις 21.2.2017 έως την 3.3.2017, σε δημόσια διαβούλευση από το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης με τίτλο “Εξωδικαστικός Μηχανισμός Ρύθμισης Οφειλών Επιχειρήσεων” [http://www.opengov.gr/ypoian/?p=8036], ενδιαφέρει ιδιαιτέρως τις επιχειρήσεις μέλη του Επιμελητηρίου μας, οι οποίες έχουν πληγεί από τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης και δεν έχουν, ως εκ τούτου, ενήμερες υποχρεώσεις προς Δημόσιο, Ταμεία ή/και Τράπεζες, αλλά έχουν βιώσιμο επιχειρηματικό σχέδιο.
Δεδομένου δε ότι οι επιχειρήσεις του Νομού Ηλείας τυγχάνουν και ανεξάρτητα της οικονομικής κρίσης, σε μεγάλο βαθμό, πυρόπληκτες, σεισμόπληκτες και πλημμυρόπληκτες, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη για την επιλεξιμότητά τους, οι ιδιαίτερες συνθήκες του τραπεζικού τους δανεισμού, δηλαδή το ότι αυτός συνοδεύεται σε πολλές περιπτώσεις από την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου.
Περαιτέρω, το Επιμελητήριό μας θεωρεί ότι είναι ο “φυσικός” φορέας υλοποίησης του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών, δεδομένης τη εμπειρίας, τεχνογνωσίας και αμεσότητας με τις επιχειρήσεις μέλη του, λαμβανομένων υπόψη των ιδιαιτέρων συνθηκών και αναγκών τους. Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να καθοριστεί ως διαχειριστής – επόπτης του όλου εγχειρήματος, προς μεγαλύτερη προστασία των συμφερόντων των μελών του. Προτείνεται, μετά την υποβολή αίτησης για ρύθμιση των οφειλών στην ιστοσελίδα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, η εν λόγω αίτηση να αποστέλλεται από την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους στο Επιμελητήριο στο οποίο είναι εγγεγραμμένος ο αιτών. Το εκάστοτε Επιμελητήριο θα αναθέτει άμεσα κατ’ ελεύθερη κρίση την αίτηση και τον συντονισμό της διαπραγμάτευσης σε Διαπιστευμένο Διαμεσολαβητή από τον πίνακα Διαπιστευμένων Διαμεσολαβητών του υπουργείου Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και ο οποίος οφείλει να ασκεί τα καθήκοντά του σύμφωνα με τις πρόνοιες του Νόμου, του Κώδικα Δεοντολογίας Διαπιστευμένων Διαμεσολαβητών και τον κανονισμό λειτουργίας του Κέντρου Διαμεσολάβησης του Επιμελητηρίου κατ’ ανάθεση του οποίου και ενεργεί.
Πλην όμως, για να μπορέσει το όλο εγχείρημα να είναι αποτελεσματικό και να επιτύχει το σκοπό του, δηλαδή τη διάσωση πολλών βιώσιμων, αλλά κατάχρεων, επιχειρήσεων, το Επιμελητήριό Ηλείας θεωρεί ότι θα πρέπει να διευρυνθούν, τόσο το πεδίο εφαρμογής, όσο και τα κριτήρια επιλεξιμότητας των επιχειρήσεων, αφού, όπως αυτά περιγράφονται στα άρθρα 2 και 3 του νομοσχεδίου, κρίνονται αδικαιολόγητα στενά και περιοριστικά. Ιδίως, όμως, θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι δεν συνιστά πρόσκομμα για την υπαγωγή ενός τραπεζικού δανείου στον υπό θεσμοθέτηση εξωδικαστικό μηχανισμό, η τυχόν εγγύησή του από το Ελληνικό Δημόσιο, όπως μέχρι σήμερα έχει συμβεί, για οποιαδήποτε τυχόν ρύθμισή του.
Κατά την άποψη του Επιμελητηρίου μας, απαιτείται, η διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής του νομοσχεδίου και τα κριτήρια επιλεξιμότητας των επιχειρήσεων, στα ακόλουθα σημεία:
• απάλειψη της ανάγκης μίας τουλάχιστον κερδοφόρας χρήσης κατά την τελευταία τριετία στις υπό ένταξη επιχειρήσεις (άρθρο 3 νομοσχεδίου).
• απάλειψη της πρόβλεψης περί ρύθμισης της οφειλής προς τράπεζα μετά την 1.7.2016, ως προϋπόθεση ένταξης επιχείρησης στο πεδίο εφαρμογής του νομοσχεδίου (άρθρο 2, παρ. 1, περ. α).
• απάλειψη της παραγράφου 5 του άρθρου 2 του νομοσχεδίου που προβλέπει την αδυναμία υποβολής αίτησης υπαγωγής στον μηχανισμό, σε επιχείρηση που οφείλει σε έναν πιστωτή το 85% και πλέον των οφειλών της, αφού με αυτό τον τρόπο, εξαιρείται ο μεγαλύτερος αριθμός μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που είτε εξ αρχής, είτε μετά τις τραπεζικές συγχωνεύσεις των τελευταίων ετών, έχουν έναν μόνον πιστωτικό φορέα απέναντί τους.